به گزارش سلام لردگان به نقل از ? علي محمد شاعري ? روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: براين اساس تا پايان امسال حدود 24 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 و بيش از 25 ميليون ليتر گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 در کشورتوليد و در جايگاه هاي سوخت عرضه مي شود.
وي خاطرنشان کرد: مقرر شده است تمام پالايشگاه هاي کشوربه غير از پالايشگاه بندرعباس تا شهريورماه سال 92 سوخت با استاندارد يورو 4 توليد کنند. از اين رو خودروسازان براي توليد خودرو با استاندارد يورو 4 نبايد بهانه گيري کنند زيرا سوخت مورد نياز در زمان مقرر تامين خواهد شد.
پيش از اين ? کيوان وزيري ? مدير اجرا و نظارت بر استاندارد هاي ايران خودرو گفته بود تبعات ناشي از فراگير نشدن سوخت غير متناسب با استاندارد يورو 4 در خودروهاي توليدي با اين استاندارد ، موجب افزايش پنج تا هفت درصدي گازهاي آلاينده از خروجي اگزوز خودروها خواهد شد.
به گفته وي در شرايطي که هنوز سوخت متناسب با استاندارد يورو 4 درسراسر کشور توزيع نشده است ، ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي سواري به يورو 4 علاوه بر افزايش آلودگي ، موجب وارد آمدن خسارت به خودروسازان مي شود.
قائم مقام سازمان محيط زيست در اين مورد گفت: خودروسازان بايد به تعهداتشان که جزو بندهاي طرح جامع کاهش آلودگي هواست ، عمل کنند.
شاعري اظهار داشت: در حال حاضر هزاران خودروي وارداتي با استاندارد يورو 4 در کشور تردد مي کنند که از بنزين سوپر استفاده مي کنند زيرا بنزين سوپر همان خاصيت بنزين يورو 4 را دارد بنابراين خودروسازان نگران نباشند و به تعهدات خود در ساخت خودروهايي با استاندارد يورو 4 عمل کنند در غير اين صورت از ابتداي امسال خودروهاي يورو 2 شماره گذاري نخواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر حدود 13 تا 14 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل يورو 4 و 2 به صورت مخلوط روزانه در جايگاه هاي سوخت عرضه مي شود که براي خودروهاي يورو 4 هم مناسب است.